Volcán de Lodo El Totumo - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu Volcán de Lodo El Totumo - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu

Volcán de Lodo El Totumo

Door: Familie Simonetti

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Juli 2012 | Colombia, Cartagena

Volgens het reisprogramma zouden we vandaag om 09.30 uur opgehaald worden uit het hotel. Gisteren vertelde het oude vrouwtje Alcira dat we al om 08.30 uur opgehaald zouden worden. Jammer we hadden best wel weer eens een “langzaam startende ochtend” willen hebben deze vakantie. Stipt op tijd zaten we in de lobby met de verwachting “busje komt zo”, dat was helaas niet het geval. We vertrokken uiteindelijk alsnog om 09.30 uur… grmpff.

Vandaag zijn we per minibus naar Volcán El Totumo gegaan, een rit van een klein uurtje. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming zie je een uit de kluiten gewassen puist in het landschap staan met daarom heen wat eenvoudige tentjes waar je wat te drinken kunt kopen. Deze puist is de vulkaan waar het allemaal om draait. Hij is 15 meter hoog en zeker 300 meter diep. Nadat we onze kleren hadden uitgedaan en de spullen in de minibus gelegd, konden we de rechter houten trap naar boven nemen. Van de linkertrap kwamen allemaal grijze grijnzende mensjes die een mooie ervaring rijker waren. Zij hadden al mogen badderen in de warme heilzame modder die pruttelt in de krater van de vulkaan. Wij moesten eerst nog een klein kwartiertje in de rij op onze beurt wachten, wat niet zo erg was, want zo konden we een beetje aan het idee wennen. In de krater kunnen zo’n 15 mensen dobberen en daar zitten er ook nog zo’n 5 masseurs in die je kunt herkennen aan een petje. Michael plonste zonder angst als eerste van ons drietjes in de blub. Hij is gek op massages en als het dan met modder mag zijn is het natuurlijk helemaal fantastisch. Ben en Linda gaven de cameras aan de “cameramannen”. Zij hadden tientallen camera’s aan hun polsen hangen en maakten foto’s. Knap dat ze precies wisten met welke camera ze wie op de foto moesten zetten in die grijze soep. Na de massage bleven we nog even drijven in de modder. Een vreemde ervaring, net of je gewichtsloos bent. De modder is zo dik dat je alleen hele trage bewegingen kunt maken, rol je om dan heb je pech want dan moet iemand anders je weer terug rollen. Na deze modderdip liepen alle grijze mensjes naar een nabij gelegen meertje waar diverse dames met bakken en emmertjes hen al stonden op te wachten. Zij wasten ons weer schoon. Je moest je zwemkleding uittrekken en zij spoelden die dan voor je uit. Linda kreeg te horen dat ze zelf goed haar “cucaracha” moest wassen ;-) Redelijk schoon konden we onze kleren weer aantrekken en stonden de masseurs, de cameramannen en de wasvrouwen voor onze bus om hun gage te innen en wij kregen de camera’s weer terug.

Daarna reden we terug richting Cartagena. Halverwege zijn we gestopt bij een mooi en rustig strand. Manzanillo del Mar. Niet te vergelijken met het strand van Islas del Rosario van gisteren, want dat was toch wat sfeervoller. In onze bus zaten drie Amerikaanse meiden en Michael had ze alweer ingepalmd. De dames vonden het een eer dat hij ze vroeg bij ons te komen zitten tijdens de lunch. We hebben gezellig gekletst en Michael heeft voor een van de dames die jarig was het liedje “happy birthday to you, in de wei staat een koe” gezongen. Ze vonden het hilarisch, waarschijnlijk zullen ze het gemaakte filmpje al via facebook aan hun vrienden geshowed hebben, want de dames waren constant online. Na de lunch hebben we nog even gezwommen en is Michael met de American girls in de weer geweest. Als een echte cassanova heeft hij voor ieder van hen een mooie schelp gezocht om als aandenken te bewaren en een groot hart in het zand getekend.

Eenmaal in het hotel was de eerste actie... juist ja... douchen. Al de modder en het zand van je lijf. Heerlijk! Of de modder echt zo heilzaam was, valt te betwijfelen. We hebben alle drie in ons gezicht ineens wat bultjes en uitslag zitten. Of hadden we die zweetbultjes al van de klamme hitte hier? Geen idee, warm is het hier wel. Als je de hotelkamer uitkomt, heb je het idee dat je in een sauna stapt (het is 34 graden, maar de gevoelstemperatuur is 43 graden) en als je de hotelkamer binnenstapt, stap je voor je gevoel in een koelkast (hoewel de airco op 26 graden staat, in Nederland puf je juist bij die temperatuur).

Zoals verschillende mensen ons hadden getipt, zijn we vanavond naar Cafe del Mar gegaan. Cafe del Mar is gevestigd op de oude stadsmuur van Cartagena, van waaruit je prachtig uitzicht hebt op de zee, waar de zon dan zo mooi inzakt. Onder het genot van een paar heerlijke coctails en evenzo heerlijke lounge muziek hebben we het zien gebeuren. Prachtig!! En of we vandaag nog niet genoeg gedaan hadden, hebben we ook nog eens een rondrit gemaakt in een paardenkoets door Centro Historico. Hartstikke leuk om zo eens rondgereden te worden. Michael vroeg al snel aan de koetsier of hij naast hem op de bok mocht zitten. Toen we in het gedeelte kwamen waar niet zoveel politie was, mocht hij het laatste stuk inderdaad voorop zitten. Hij glunderde. Tot morgen, de laatste vakantiedag van deze fantastische reis!

• 18 Juli 2012 - 05:47

Aad En Riet De Beer.:

Tjonge Tjonge,wat is 17 Juli weer een mooie drukke dag voor jullie geweest.
    Gelukkig heeft het Klokje van Rome niet geslagen terwijl jullie in het modderbad zaten,want
    dan hadden wij een betonnen standbeeld overgehouden.Maar wat een geweldige foto is dat.
    Geniet van de laatste dag in Colombia en een voorspoedige terugreis toegewenst.
    Tot ziens
    Spap en Smam en een Highfive voor Michael.

• 18 Juli 2012 - 06:11

Ellen Vonk:

Geniet nog maar lekker van de laatste dag in Colombia. Ik zal jullie verhalen wel gaan missen hoor! Goede vlucht ook weer naar Nederland

• 18 Juli 2012 - 06:54

Yvonne Pot:

Zucht, ik ga jullie missen op de site... Hele goede terugreis!

• 18 Juli 2012 - 07:00

Ulrike Bouw:

Joh, jullie laatste dag alweer..... Wat is de tijd gevlogen! Geniet nog van die laatste dag en goede reis naar huis!

Groetjes,
    Ulrike

• 18 Juli 2012 - 07:09

Angelica:

dag lieverds, nog een heel fijne en goede dag, ook al zal er wat weemoed bij zijn.
    goede vluchten terug en tot snel.
    michael ,jouw pleintje heeft je vast ook gemist. highfive van tante oma.

• 18 Juli 2012 - 07:16

Tante Ans:

beste fam ik heb van je reis genooten en hoop julli van het zelfde ik zat ieder morgen al om zeven uur te lezen enfotos te kyken maar ga het nu wel missen vond het prachtig maar alles gaat voorby verders geen nieuws groetjes ans en martin wel thuis en tot ziens.

• 18 Juli 2012 - 08:02

Claudia Te Velde:

Wat een leuke vakantie hebben jullie gehad. Super leuk om al jullie verhalen te lezen en foto's te kijken! Ben benieuwd naar de rest van de foto's. Goede terugreis alvast. Groetjes Claudia

• 18 Juli 2012 - 09:25

Laura Straatsma:

Colombia is zoveel mooier en groter dan dat wij hebben gezien! Leuke foto's ook.

• 18 Juli 2012 - 10:44

Gerard:

Hoi,

geweldige zonsondergang. In Nederland gaan we eerder ten onder aan de regen...
    nog een prettige laatste dag en goede reis naar huis.

groeten,

Gerard

• 18 Juli 2012 - 12:53

Rien:

Alweer een hoogtepunt in jullie vakantie. Geniet nog van jullie laatste dag in Colombia, en natuurlijk een goede terugreis.

groetjes,

Rien, jolanda en de Kids

• 18 Juli 2012 - 13:41

Ria En Henk Bolder:

Hallo Ben, Linda, en Michael

Wij willen jullie heel hartlijk bedanken voor jullie prachtige reisverslagen. Het was iedere keer weer genieten. Ook willen wij jullie een hele goede reis naar Nederland toewensen. Na alle indrukken zullen jullie ook wel weer blij zijn als je Peter ziet in Brussel op het vliegveld.
    Welkom Thuis
    Ria en Henk Bolder

• 18 Juli 2012 - 16:09

Gonny Mosterd:

Persoonlijk vind ik dat jullie niet terug mogen ;-) Had ik juist een verantwoorde verslaving gevonden ..... Wat zullen jullie Colombia gaan missen, want volgens mij hebben jullie een super tijd daar gehad. Geniet van de laatste vakantiedag en alvast een goede terugreis toegewenst !

• 18 Juli 2012 - 16:25

Marcel:

Het was een hele opgave om de mooie lange verslagen te lezen vanaf mijn iphone. Ik heb er van genoten. Ik wens jullie nog een leuke laatste vakantiedag en een goede terugreis.
    Wij krijgen gelukkig vanaf volgende week hier ook beter zomerweer. Tot horen

• 18 Juli 2012 - 20:54

Jolanda Vd Krabben:

La Cucaracha, La Cucaracha tralalalala...Wat een geweldige foto's van jullie in het modderbad.Weer even jaloers...Van de week met die heerlijke spin was ik trouwens helemaal niet jaloers. Brrrr.....
    Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt door het geboorteland van Michael. Wat een ervaring
    Wij wensen jullie een hele goede terugreis en hopen jullie snel te spreken en te zien.

Besos Besos Familia van der Krabben x