14-08 Bijna.... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu 14-08 Bijna.... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu

14-08 Bijna....

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Augustus 2019 | Colombia, Cartagena

Bijna is het is het dan toch zo ver, we gaan na ruim 3,5 week vakantie dit prachtige kleurrijke Colombia met al zijn mooie mensen verlaten. Wat hebben we veel gedaan en wat hebben we er van genoten. Dat het zien van de biologische familie en andere lieve vrienden voor ons een van de hoogtepunten was, hoeft geen betoog. Ook alle bezienswaardigheden waren de moeite waard. De goede voorbereiding van onze reis heeft goed uitgepakt, hoewel de vaste lezers van deze blog ook hebben kunnen lezen dat we soms echt mee moesten deinen met de Colombiaanse flow. Voor de goed georganiseerde Hollanders is dat niet altijd even gemakkelijk.

Op deze laatste dag in Cartagena was er weinig meer dat we nog wilden doen. We kwamen als een van de laatsten ongewassen aan het ontbijt. Daarna hebben we ons op het gemakkie gedouched en hebben op internet nog even gegoogled op: "things to do in Cartagena". Onze reactie op de getoonde lijst was: "nee, nee, kennen we al, geen zin in, hoeft niet persé"... totdat Michael hoorde van een nieuwe shopping mall annex theater. Het is de grootste houten constructie van Colombia en pas 6 weken geleden in gebruik genomen. Daar waren wij ook wel nieuwsgierig naar. Dus verlieten we de airconditioned hotelkamer, om na een paar honderd meter de airco van het winkelcentrum in te vluchten. Wat een luxe alweer! Michael keek nog verlekkerd naar een "bling-bling"-bril van Versace met een wit lederen neusbrug en brede witte poten versierd met gouden krullen. Maar omgerekend 2000 euro had hij gelukkig niet op zijn spaarrekening staan ;-). We hebben er koffie en taart gegeten en het theater op de video gezet. Deze had nagenoeg dezelfde constructie als het Pantheon in Rome. Ook een geliefde stad waar we veel geweest zijn en blijven terug komen, net zoals Colombia.

In de middag hebben we siësta gehouden op de hotelkamer. Tegen de tijd dat het bijna donker werd zijn we traditioneel naar de zonsondergang gaan kijken bij "Café del Mar" op de historische muur. We hadden het idee om Michael daar bij de vlag en de zakkende zon te fotograferen, maar zijn humeur liet het niet toe. Hij heeft een allergie en zit vol bultjes die ontzettend jeuken. We hebben er bij de "droguería" een creme voor gehaald en hij heeft anti-histamine tabletjes van Linda op, maar hij is klaar met de hitte in Cartagena. Het is dus bij één rondje coctails gebleven. Op zich wel gunstig voor onze portomonnee, want Café del Mar hanteert prijzen zoals in de US of West-Europa. We hebben het laatste contante geld uitgegeven aan nog wat souvenirs en zijn op Plaza Santo Domingo wat gaan eten. Dat is een van de vele pleinen van Cartagena met straatmuziekanten en (break)dance-artiesten. De straatverkopers nemen we voor lief. Het zijn veelal Venezolaanse vluchtelingen die geld proberen te verdienen. In de straat van ons hotel zit dagelijks een gezinnetje met een dochtertje van een jaar of zeven. Zij verkopen lollies en snoepjes per stuk. Elke keer als we langslopen, kopen we een snoepje, ook al lusten we ze niet. Vandaag hadden we twee flessen water gekocht, omdat we geen kleingeld meer hadden, gaven we één fles aan hen. Zo blij als ze dan zijn! Ze noemen ons amigos! Het is te hopen dat ze snel uit deze misère kunnen komen en weer een aanvaardbare toekomst tegemoet kunnen zien.

Dit was het laatste verslag vanuit Colombia. Donderdag om 17.50 uur vertrekt onze vlucht naar Amsterdam en vrijdag rond 10.30 komen we aan in Amsterdam (beide keren lokale tijd). Morgen mogen we tot 13.00 uur op onze kamer blijven. Dat is fijn, zo kunnen we op ons gemak de tassen pakken. Eens kijken of we alles mee krijgen, anders weet ik nog wel een portiek waar mensen zitten, die best wel wat extra t-shirts kunnen gebruiken.

• 15 Augustus 2019 - 05:44

Ulrike:

Het was leuk om mee te lezen met al jullie belevenissen! Geniet van jullie laatste dagje in Colombia en een hele goede reis naar huis gewenst! Liefs, Ulrike

• 15 Augustus 2019 - 07:39

Barbara:

Wat gaat de tijd toch snel en net zoals jullie hebben wij ook genoten!
    Jullie verslagen waren zo mooi, ontroerend en vaak ook heel herkenbaar!
    Wij wensen jullie een goede terugvlucht. Tot ziens in Nederland!
    Liefs Barbara en haar mannen

• 15 Augustus 2019 - 07:44

Jolanda:

Het was erg leuk om jullie verhalen elke dag weer te lezen. Een goede reis terug naar huis.

• 15 Augustus 2019 - 07:59

Zohra:

Hoi lieve mensen, zo te lezen hebben jullie een geweldige, mooie, heerlijke, kleurrijke reis gehad! Wat een geweldige ervaring om dit te mogen doen met jullie mooie gezin! Deze ervaring en vooral voor Michael neemt niemand jullie meer af! Heb alle verhalen met volle enthousiasme gelezen! En wat hebben jullie veel mee gemaakt! Tot snel! En heb een goede reis terug naar huis!

• 15 Augustus 2019 - 08:30

Rien:

Het was geweldig om iedere dag jullie verhalen te lezen, en helemaal bijzonder dat ik, Angie en Maria er gedeeltelijk ook live bij waren. Een goede terugreis en we spreken snel iets af.

• 15 Augustus 2019 - 08:38

Diane :

Wat een mooie reis weer
    Het was net of we er een beetje bij waren
    We zullen snel alle foto’s komen bekijken
    Jullie hebben weer mooie dingen gedaan gezien
    En mooie mensen ontmoet
    Daar kunnen jullie weer even van nagenieten
    Een hele goede reis en tot snel

• 15 Augustus 2019 - 09:00

Marga:

Hoi drietal!
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt!!!
    En wat konden we meegenieten door de fijne,uitvoerige verslagen!!!
    Ik wens jullie een hele goede en fijne reis terug en tot ziens✈️

• 15 Augustus 2019 - 18:11

Margo:

Dank jullie wel dat wij hier weer mee mochten genieten van jullie vakantie! Ver weg in een warm land maar ondertussen hebben wij genoten van een heerlijke vakantie, helemaal in Oisterwijk!