07-08 Comuna 13 op herhaling en Chiva optocht - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu 07-08 Comuna 13 op herhaling en Chiva optocht - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu

07-08 Comuna 13 op herhaling en Chiva optocht

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Augustus 2019 | Colombia, Medellín

Vandaag zijn we rustig opgestart. We merken dat alle leuke dingen die we hier doen toch wel veel energie vergen. We hebben daarom de middagwandeling, bij een speciaal sociaal project in een park wat hoger op de berg in Medellín, afgeblazen. Michael roept al dagen dat hij graag naar de grootste shopping mall van Colombia wil gaan en die staat toevallig in Medellín. Dat komt er voor in de plaats.

Maar eerst gaan we terug naar Comuna 13. Twee jaar geleden hebben we hierover al het volgende geschreven: "Medellín is onderverdeeld in 16 comuna's. Elke comuna bevat weer verschillende wijken. Comuna 13 was voorheen erg crimineel, waar het te gevaarlijk was om rond te lopen als je er niet thuis hoorde. Comuna 13 ligt wat hoger tegen de berg aan en de bewoners moesten lopend dagelijks een flinke trippel de berg af en op maken om van en naar hun werk te gaan. Ongeveer 7 jaar geleden heeft de gemeente besloten om roltrappen aan te leggen om het woon-werkverkeer te vergemakkelijken. Bijna vierhonderd meter lang is de roltrap, opgedeeld in zes stukken; de overkapping van glas en oranje staal trekt vrolijke strepen door het heuvellandlandschap van golfplaten. De inwoners van Comuna 13 kunnen nu binnen zes minuten in de benedenstad komen, terwijl ze daar vroeger bijna een uur over deden. Niet alleen de roltrappen hebben ervoor gezorgd dat het beter gaat met deze buurt. Door deel te nemen aan allerlei sociale projecten proberen de bewoners het criminele imago van zich af te schudden. De vele weduwen, die hun man zijn verloren door de strijd tussen diverse bendes, verkopen nu allerlei zelfgemaakte souvenirs en verdienen zo op een eerlijke manier een inkomen voor hun gezin.".

Vandaag kwamen we er weer terug. Wat een verschil met twee jaar geleden! Toen liepen we als enige toeristen door de wijk, nu lopen we er met drommen toeristen tegelijk. Er staan ook veel meer kraampjes langs de weg en de optredens door rappers en break-dancers gebeuren niet meer spontaan, maar zijn strak georganiseerd. Waar enkele jaren geleden de bewoners nog met de roltrap naar de markt gingen om hun waar te verkopen, komen nu via dezelfde roltrap de toeristen naar de bewoners toe om hun geld uit te geven in één van de de vele winkeltjes, barretjes en kraampjes. De wijk is er duidelijk door vooruit gegaan!

Veel graffiti van 2 jaar geleden is inmiddels overgespoten door nieuwe, nog mooiere en kleurrijkere graffiti. Marco heeft bij een aantal tekeningen verteld wat de achterliggende gedachtes zijn. Je ziet er dan zoveel symboliek in, we hebben weer mooie foto's gemaakt. Het leek er eventjes op dat Michael zijn rap ten gehore zou gaan brengen, op het podium van enkele rappers; maar toen bleek dat de beat op zijn (nog steeds) kapotte telefoon staat, kon dat niet door gaan.

Het volgende dat we gingen bekijken was een optocht van chiva's (kleurrijke lokale bussen, waarmee de boeren met hun producten naar de stad werden gebracht). Dat ging gepaard met veel muziek, getoeter en vrolijkheid. Ook waren er dansgroepen en met bloemen versierde scooters en fietsen die meereden. Het geluid was een aanslag op je oren, maar de chiva's met hun kleuren en bloemen waren een lust voor het oog.

Na de optocht was onze energie op en zijn we een uurtje in het appartement gaan relaxen om weer op te laden, net zoals onze telefoons en de videocamera.

Daarna zijn we uiteindelijk naar de shopping mall met bijbehorende kermis gegan. We zijn er deze dagen al meerdere keren langs gereden en belofte maakt schuld. Het winkelcentrum ziet er prachtig uit, met veel glitter en schitter. Het was er ook behoorlijk druk, omdat veel Colombianen een vrije dag hebben vandaag, i.v.m de feestdag "La batalla de Boyaca". Dat is de onafhankelijksheidsstrijd die plaatsvond op 7 augustus 1819.

We hebben wat rondgelopen en zijn toen al snel naar het kermisgedeelte gegaan, waar Marco en Michael in een misselijkmakende attractie zijn gestapt. Maar goed dat dit vóór het eten was. We hadden ook nog kaartjes voor het reuzenrad gekocht, maar Marco gaf aan dat het leuker is om in het donker te doen, want je hebt dan een mooi uitzicht over Medellín. Zo gezegd, zo gedaan.

Inmiddels zijn we terug in het appartement en sluiten we onze laatste dag hier in Medellín af. Het is hier weer fantastisch geweest, maar in Cartagena, waar we morgen naartoe vliegen, hebben we weer nieuwe dingen te ontdekken. Daar kijken we erg naar uit.

• 08 Augustus 2019 - 05:23

Erica:

Medellin, heerlijke stad maar erg druk.
    Cartagena, heerlijk Caribisch vol vrolijkheid en muziek maar
    ook overal mensen die je iets willen verlopen.
    Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren.
    Goede reis daarheen!
    Voor een volgende reis naar Colombia moet je echt eens naar
    Nuqui kijken met hotel Nuquimar. Dit was mijn mooiste, meest
    Intense ervaring in Colombia

• 08 Augustus 2019 - 10:28

Ulrike:

Wat gaaf, die chiva-optocht! En het lijkt wel alsof ze in die twee weken weer nieuwe grafitti’s gemaakt hebben. Sommige daarvan hebben wij niet gezien (of we hebben niet goed gekekennn). Goede reis naar Cartagena!

• 08 Augustus 2019 - 12:36

Jolanda:

Heerlijke dagen gehad bij Marco zo te lezen. Soms is eventjes rust een goed idee om even op adem te komen en alle indrukken verwerken. Op naar Cartagena.. jullie laatste bestemming toch? Hier ben ik al bijgepraat door de meiden en Rien. Ze vonden het geweldig om jullie te zien in Pereira en Angie ging soms “helemaal stuk” om Michael( maar dat had ik al aan de foto’s gezien) Groetjes en een dikke kus voor jullie drietjes