El último día - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu El último día - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Linda Simonetti - WaarBenJij.nu

El último día

Door: Familie Simonetti

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Juli 2012 | Colombia, Cartagena

We moeten echt naar huis. De nagellak op mijn nagels is versleten, mijn benen moeten eindelijk eens kunnen genezen van al die insectenbeten, het antimuggenspul is op, evenals mijn gel, zonnebrandcrème en aftersun. Ook zien we de bodem van ons vakantiepotje. Op zich niet zo vreemd als je terugleest wat we er allemaal van gedaan hebben. Ik ben de eieren bij het ontbijt meer dan beu en in mijn gedachten lonken de bruine boterhammen met dikke pure hagelslag. Die sta ik mezelf de eerste dagen nog wel toe, dan weer gedisciplineerd aan de slag om mijn “Botero-figuur” in wording weer terug naar een “Weight Watchers-figuuur” te brengen zoals een maand geleden nog het geval was. Tijd om terug te keren dus. Hoe dubbel het gevoel ook is, want we zijn nu nog meer van het land gaan houden. Michael verwoordde het een paar dagen geleden tijdens het spelen in de Don Diego Rivier eigenlijk heel mooi. Hij wees naar beide oeverzijden en zei: “Eigenlijk moet aan deze kant Colombia zijn en aan die kant Nederland, dan konden we lekker vaak oversteken”. Nu zal de brug tussen de twee landen toch veelal virtueel zijn. We houden contact met onze dierbare Colombiaanse vrienden via e-mail en facebook en zullen de reisweblogs van toekomstige vakantiegangers nauwlettend gaan volgen. En er moet weer hard gespaard worden om de vakantiepot te kunnen vullen. We hopen dat de economische crisis onze wens om over vijf jaar weer te gaan, niet zal vertragen. Maar dat zullen we tegen die tijd pas weten.

Vandaag is het gelukt om een “langzaam startende ochtend” te hebben. Zonder wekker wakker geworden en laat gaan ontbijten, daarna nog een café tinto (zwarte koffie) meegenomen naar het dakterras om van daar uit het oude Cartagena te aanschouwen.

Vervolgens zijn we naar Castillo San Felipe de Barajas gewandeld. Het is een fort door de Spanjaarden gebouwd op een heuvel in 1536. Vanaf dat strategisch punt konden de routes over land en over zee bewaakt worden. Het was leuk om er op rond te wandelen, maar de zon brandde enorm. Linda is dan toch overstag gegaan en heeft een leuk zonnehoedje gekocht. Afdingen is niet echt haar ding, maar 15.000 pesos (zo’n 6,50 euro) is een redelijke prijs, hopen we dan maar.

Je kan soms versteld staan hoe goedkoop sommige dingen zijn. Deze middag op een terrasje een aardbeienroomijsje, 7 up en een biertje voor 4.500 pesos (2,05 euro). Zo ook de kleine lunch van vandaag. Als snelle hap in een eetbarretje bestelden we 3 flinke empanadas (pasteitje gevuld met kip, aardappel en groenten) en voor Ben nog een flinke kippenpoot. Wederom een biertje erbij en twee flesjes frisdrank. Dat was samen 15.900 pesos (7,25 euro). De cocktails gisteren in Cafe del Mar waren per stuk al 17.000 pesos (7,75 euro). Het is dan ook meteen duidelijk waarom op dat terras alleen maar rijke toeristen zaten.

Na de lunch zijn de heren nog even gaan zwemmen in het hotelzwembad en is Linda al een beetje met dit verslag begonnen. De tassen moeten immers vandaag ook nog ingepakt worden. Na voldoende verkoeling door het zwembad en de airco zijn we aan het einde van de middag weer het stadsgedruis ingegaan voor de aankoop van de laatste souvenirtjes en een kadootje voor opa die zondag jarig is (ssst... niet tegen hem zeggen hoor!!).

We konden het niet laten om ook de laatste avond decadent te aperitieven en zijn weer naar Cafe del Mar gegaan. Michael wilde een Red Bull (lang leve de TV-reclames… Not). Wij hebben hem wederom uitgelegd dat dit drankje net zo slecht voor kinderen is als alcohol. Dit drankje geeft veel energie en dat is, zeker voor toch al drukke kinderen, niet gezond. Daarom heeft hij net als Linda een lekkere Piña Colada zonder alcohol gedronken. Ben dronk een Singapore Sling (mét alcohol). Voor een laatste goede maaltijd zijn we weer op een terras gaan zitten op een gezellig pleintje, waar verschillende dansgroepen voorbij kwamen om hun optredens te doen. Eén zo’n groep werd begeleid door flink wat tromgeroffel en de dansers gingen, soepel heupwiegend, volledig uit hun dak. Michael keek zijn ogen uit en vroeg toen serieus: “Doe je dan net zo als hen als je Red Bull op hebt?”

Morgen (donderdag) vertrekken we om 08.45 uur vanaf het hotel en komen we pas vrijdagavond om 18.20 uur lokale tijd aan in Brussel. Al die tijd moeten we leven van vliegtuigvoer en junkfood (comida chatarra zoals de Colombianen dat noemen). De reis duurt onder andere zo lang omdat we in Madrid 6 uur moeten wachten op onze aansluiting naar Brussel (daar onze oorspronkelijke vlucht van 4 uur eerder helaas geannuleerd is).

Voor degenen die de vliegtuigen weer via internet willen volgen, volgt hier ons vluchtschema in de lokale tijden:

Donderdag 19-7: AV9543 Cartagena-Bogota, vertrek 10:25 uur, aankomst 11:45 uur
Donderdag 19-7: IB6586 Bogota-Madrid, vertrek 17:07 uur, aankomst 10: 10 uur op 20-7
Vrijdag 20-7: IB3214 Madrid-Brussel, vertrek 16:00 uur, aankomst 18:20 uur.

Het volgende en laatste verslag schrijven we ergens aankomend weekend, vanuit thuis.

• 19 Juli 2012 - 05:00

Aad En Riet De Beer.:

Tja Ook voor ons is NU AFSLUITEN ee nfeit,maar wat hebben we genoten van jullie reisverslagen
    en fotos.Zover weg maar hierdoor zo dichtbij, BEDANKT hiervoor en
    WELKOM THUIS .
    Liefs Spap en Smam.

• 19 Juli 2012 - 05:01

Jan En Marieke:

Echt de laatste dag! Wat een super-ervaringen hebben jullie opgedaan!
    Misschien lezen jullie dit nog net voordat je in het vliegtuig stapt.
    Een hele goede terugreis en toch ook weer genieten van de thuiskomst.
    (Als het goed is brengen jullie de zon mee)
    Tot zondag!
    Liefs, (oom ) Jan en (tante) Marieke

• 19 Juli 2012 - 05:39

Ulrike Bouw:

Misschien een tip om het lange wachten op Madrid door te komen: je kunt vanuit de luchthaven in een klein half uurtje met de metro naar het centrum van Madrid. Wij zijn zeker van plan dat te doen om het lange wachten door te komen. Je moet maar eens op internet kijken. Nogmaals goede reis!

Groetjes, Ulrike

• 19 Juli 2012 - 07:07

Angelica:

Dat was het dus, geen lees-ontbijtjes meer.
    GOEDE REIS en WELKOM in Eindhoven.
    liefs, tante oma

• 19 Juli 2012 - 08:07

Ineke Den Engelse:

Bedankt dat we jullie konden volgen de afgelopen weken, heel leuk en herkenbaar!! We wensen jullie een goede reis en behouden aankomst... vaya con Dios.

• 19 Juli 2012 - 18:44

Fam Vd Krabben:

Neeeee, we willen geen afscheid nemen van jullie verslagen. Het was net zo gezellig...Wij wensen jullie een hele goede terugreis en veel liefs van ons.

Rien Jolanda Jhon en Angie xxxx

• 19 Juli 2012 - 19:35

Barbara:

Bedankt voor het meegenieten van jullie mooie avonturen.
    Goede reis en tot morgen!

• 20 Juli 2012 - 04:59

Tante Ans :

llinda ben en michhael bedankt voor het verslag mijn vakantie is nuook om heb het ieder dag gevolgt wel thuis en op naar devolgende vijf jaar in de hoop dat ik die ook nog mag mee maaken groeten ans

• 20 Juli 2012 - 19:01

Yvonne Pot:

welkom terug en bedankt dat ik mocht meereizen. Het zwembad bij Cesar was weer heerlijk, Tayrona en Taironaka voor herhaling vatbaar en de cocktails bij Cafe del Mar smaakten voortreffelijk!

• 20 Juli 2012 - 19:33

Wilma D'Haen:

Genoten van jullie reisverhalen en de mooie foto's, wat een bijzondere belevenis!
    Vanavond weer in jullie eigen bedjes, ook wel weer fijn!
    Groetjes,
    Wilma en Nina